autodebruin-logo
Sinds 1960 uw bedrijfswagen specialist

Waterstof is geen alternatief voor e-vans

Waterstof is momenteel geen realistisch nul-emissie-alternatief voor elektrische bestelwagens en wagenparken die wachten om te zien of de situatie verandert, waarschijnlijk tot teleurstelling leidt, meent de Association of Fleet Professionals (AFP).

Paul Hollick, voorzitter, zei dat de organisatie op de hoogte was van een aanzienlijke minderheid van wagenparkbeheerders, voornamelijk met uitgebreide lichte bedrijfsvoertuigen, die wachtten om te zien of waterstof op korte middellange termijn levensvatbaar zou worden.

Hij zei: “We hebben dit onderwerp uitvoerig besproken op elk niveau van de AFP en onze conclusies zijn duidelijk. Elektrisch is in feite de enige optie als het gaat om de toekomst van emissievrije bestelwagens tenminste voor het volgende decennium. Waterstof gebeurt gewoon niet op een zinvolle manier en er is geen echt teken dat die situatie verandert.

“De feiten zijn dat de infrastructuur voor het tanken van waterstof nauwelijks bestaat, de beschikbaarheid van voertuigen extreem beperkt is en de beschikbare voertuigen erg duur zijn. Afgezien van de introductie van één waterstofbus in het komende jaar, zien we slechts minimale investeringen in de brandstof en zeker niet op de schaal die nodig zou zijn voor een wijdverbreide, snelle invoering.

“Elders, zoals in Duitsland, is er aanzienlijke staatssteun voor de uitbreiding van waterstof, maar de inzet van de overheid is hier laag. Het is duidelijk dat voor het overgrote deel van het wegvervoer onze politici elektrisch de toekomst zien. Vloten die wachten op de opkomst van waterstof als een realistisch alternatief, staan ​​bijna zeker voor teleurstelling.”

Hollick zei dat operators die hoopten op een waterstofoplossing vaak degenen waren die ook aanzienlijke bedenkingen hadden over de levensvatbaarheid van elektrisch voor hun bestelwagenactiviteiten.

“Het wordt voor een aanzienlijk deel van de operators duidelijk dat elektrische bestelwagens niet altijd in staat zullen zijn om bestaande benzine- of dieselmodellen op vergelijkbare basis te vervangen vanwege compromissen op het gebied van actieradius, oplaadtijden en laadvermogen. Dat betekent dat ze vaak hun operationele model moeten veranderen en een zekere mate van verstoring van hun bedrijf zullen veroorzaken.

“Waterstof lijkt een oplossing te bieden voor deze situatie vanwege de belofte van gemak van tanken. Er zijn echter slechts ongeveer een dozijn waterstoftankstations in het hele land en letterlijk geen programma voor wijdverbreide uitbreiding. Snel tanken van een voertuig heeft geen zin wanneer de dichtstbijzijnde pomp 100 mijl of meer verwijderd is.

“Er zijn ook problemen op een hoger niveau. Grootschalige opwekking van groene waterstof zou nodig zijn en ook daarvoor ontbreekt de infrastructuur. In andere Europese landen vinden investeringen plaats en is er overheidssteun die zou kunnen helpen om een ​​aantal van deze problemen op te lossen, maar op dit moment niet in het VK.”

Hollick voegde eraan toe dat het accepteren van uw bestelwagenvloot in het komende decennium geëlektrificeerd zou worden, een belangrijke stap was bij het identificeren van oplossingen die voor u zouden werken.

“Het is niet overdreven om te zeggen dat de belangrijkste taak waarmee lichte bedrijfswagenparken momenteel worden geconfronteerd, is om de infrastructuur en operationele problemen op te lossen die de effectiviteit van elektrische bestelwagens zullen maximaliseren, aangezien de overgang van ICE de komende jaren plaatsvindt.

"Er zijn geen gemakkelijke antwoorden op sommige van de vragen die door deze situatie ontstaan, maar wagenparkbeheerders en organisaties zoals de AFP werken aan het vinden van nieuwe manieren om de effectiviteit van EV's te maximaliseren - en boeken bijna elke maand substantiële vooruitgang."