De Euro NCAP lijst van "The best and worst commercial vans available on the European market" is vrijgegeven. gebaseerd op de montage en prestaties van crashvermijdingssystemen. Het beeld dat naar voren komt, is er een van langzame, maar gestage verbetering, met verschillende bestelwagens die beter zijn uitgerust dan een jaar geleden, met systemen die beter presteren dan voorheen.
Waar fabrikanten meer substantiële updates aan hun voertuigen hebben aangebracht, zijn er grote prestatieverbeteringen te zien en één – de FIAT Ducato – wordt de eerste bestelwagen die de hoogste platina-classificatie behaalt.
Als het werkpaard bij uitstek voor kleine bedrijven, brengen deze voertuigen veel tijd door op de weg door. Waar ze vanwege hun grootte en massa een groter gevaar vormen voor kleinere voertuigen en kwetsbare weggebruikers als ze betrokken raken bij een aanrijding.
Nieuwe wetgeving zal fabrikanten van bestelauto's over een paar jaar dwingen om basisontwijkingssystemen, die al algemeen verkrijgbaar zijn op personenauto's, te monteren. De wetgeving is bedoeld om fabrikanten aan te moedigen om sneller geavanceerdere systemen te monteren.
Voor deze release heeft Euro NCAP 19 bestelwagens opnieuw bekeken, die het grotendeels vertegenwoordigen van de commerciële bestelwagens die in Europa worden verkocht. Slechts één beoordeelde bestelwagen kreeg de beoordeling 'Niet aanbevolen', tegenover vijf vorig jaar.
Terwijl de FIAT Talento is stopgezet, wordt de Opel Movano nu gebouwd op een nieuw Stellantis-platform en krijgt hij een bronzen medaille. De Renault Master heeft dit jaar ook een bronzen medaille behaald, dankzij kleine maar opmerkelijke verbeteringen aan zijn snelheids- en rijstrookassistentiesystemen. Zijn tweelingzus, de Nissan Interstar (voorheen de NV400), krijgt ook deze verbeteringen, maar mist voorlopig nog een Autonomous Emergency Braking (AEB) -systeem en blijft dus in de categorie Niet aanbevolen.
De Renault Trafic is opnieuw ontworpen en de veiligheid ervan is aanzienlijk verbeterd sinds de laatste test. Het heeft nu een robuuste AEB-wagen als optie en springt naar een zilveren medailleklassement, waardoor het een van de meest duidelijk verbeterde voertuigen van dit jaar is.
De nieuwe FIAT Ducato is echter de duidelijke winnaar en claimt de eerste plaats op de lijst van dit jaar. Het voertuig, dat vorig jaar brons behaalde, heeft een grote make-over ondergaan op het gebied van veiligheid en beschikt nu over een geavanceerde sensorset die AEB-voetganger en AEB-fietser biedt, en blinkt uit in deze tests. De 88 procent algemene score van de Ducato zorgt ervoor dat hij de concurrentie overtreft om de eerste bedrijfswagen met een platina-rating te worden. Helaas kregen de andere Stellantis-voertuigen waarmee de Ducato zijn platform deelt - Peugeot Boxer, Citroën Jumper (Relay) en Opel Movano - niet dezelfde uitrustingsupgrade en blijven ze in lagere medailleposities dan hun FIAT-tegenhanger.
Klik HIER om de volledige lijst te bekijken.